De primaire stakeholders van project Theemswegtracé zijn sinds vrijdag 28 mei pontificaal in beeld! Op de vier pijlers van de spoorbrug bij de Rozenburgsesluis in de Botlek staan de logo’s van deze 4 partijen te pronken.
Na week 44 zullen de goederentreinen niet meer via de Calandbrug rijden. Deze hefbrug was een “bottleneck” in het traject: door de geldende voorrangsregel voor de scheepvaart staat de Calandbrug steeds vaker open en ontstaan er steeds meer capaciteitsproblemen voor het treinverkeer. Daarnaast was er geen uitbreiding van het goederentreinverkeer mogelijk. De oplossing voor dit probleem is het Theemswegtracé geworden: het treinverkeer neemt een alternatieve route langs de Theemsweg, zodat een beweegbare brug voor spoorverkeer overbodig is.
Mede door financiering van de Europese Unie is het mogelijk gemaakt een verhoogd viaduct te bouwen die een rechtstreekse verbinding krijgt met de Maasvlakte zodat de Rotterdamse haven kan groeien.